Tokaj – Taktaharkány ök. 3621 sz. út 33+344 km szelvényében lévő Taktaharkányi Takta-híd, Felújítási terve
A hídszerkezet a jelenlegi kialakításában 1962-ben épült meg, annak a gyakorlatnak köszönhetően, hogy az újszerű technológiákat kisebb nyílású hidakon próbálták ki. Ez a híd a tiszafüredi Tisza-híd előkisérletének tekinthető. A híd az akkori hazai gyakorlattól eltérően több újdonságot is tartalmazott, mint pl. a nagyszilárdságú feszítőcsavaros kötések-, a hegesztett-zárt szelvényű rudak-, a szélrácsok nélküli főtartó szerkezet-, és a hossztartó nélküli pályaszerkezet alkalmazását. A hídfők szintén egyedi kialakításúak. Ma már elmondható, hogy annak ellenére, hogy a zárt szelvényű rudak alkalmazása nem bizonyult megnyugtató és követendő kialakításnak, a hídon alkalmazott legtöbb újítás (elv) sikeresen vizsgázott (pl.: a szélrács és hossztartó nélküli pályaszerkezet).
A 2014. évi fővizsgálat alkalmával a főtartó alsó övrúdjainak egyes alkotólemezein nagymértékű korróziós szelvényfogyásokat mértek. Ezen kívül a főtartó rácsrúdjai is kontaktkorrózió miatt veszélyeztetettek, az acélszerkezet bevonatrendszere elérte tervezett élettartamát. A hídfők mögötti kiegyenlítő lemezek az elégtelen vízelvezetés miatt aláüregelődtek, az előrézsű megbomlott. A felújítási terv a pályalemez szigetelés és burkolatcserén kívül ezen hibák kijavítását is tartalmazza.
Főbb hídparaméterek: | |
híd szabad nyílása: | 30,0 m |
kocsipálya szélessége: | 7,00 m |
szerkezeti magasság: | 1,12 m |
hálózati magasság: | 3,90 m |